Τετάρτη, 27 Νοεμβρίου 2013

Το μάθημα project στα Ελληνικά σχολεία

Είναι γνωστό πως τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα το μάθημα project έχει ενταχθεί στις ώρες διδασκαλίας στα σχολεία. Τα παιδιά αυτό το μάθημα θεωρούν πως δεν τους δίνει τίποτα σημαντικό και δεν ασχολούνται
.Αυτό συμβαίνει διότι δεν υπάρχουν αρμόδιοι εκπαιδευτικοί να μιλήσουν και να αναφέρουν στους μαθητές τους στόχους του project και τους σκοπούς αυτού του μαθήματος.Σαν αποτέλεσμα οι μαθητές εκμεταλλεύονται την ώρα εκείνου του μαθήματος κάνοντας άλλα πράγματα  ( παίζοντας με το κινητό,ακούγοντας μουσική, διαβάζοντας άλλα μαθήματα ).
Ακόμη τα νέα παιδιά θεωρούν ότι μια ερευνητική εργασία είναι χάσιμο χρόνου.Αυτή την αντίληψη την έχει περάσει το εκπαιδευτικό σύστημα το οποίο βιώνουμε διότι δεν έχει δώσει στους μαθητές τα κατάλληλα εφόδια για να προετοιμάσουν μια τέτοια εργασία.Αναρωτιούνται λοιπόν συνεχώς οι μαθητές από πού θα βρουν το υλικό που επιθυμούν και πώς θα το αξιοποιήσουν.Επίσης λόγω των πολλών υποχρεώσεων που έχουν δεν προλαβαίνουν να αξιοποιήσουν σωστά τις πληροφορίες που έχουν συγκεντρώσει και αντιγράφουν τις πληροφορίες που έχουν αναζητήσει από το διαδίκτυο χωρίς να τις επεξεργαστούν πρώτα οι ίδιοι.
Πιστεύετε πως υπάρχει πρακτική δυσκολία πάνω στην αναζήτηση πληροφοριών για ένα θέμα ;
Στο ερώτημα το οποίο προαναφέρθηκε, η απάντηση η οποία θα μπορούσε να δώσει κάποιος εκπαιδευτής ή και μαθητής θα ήταν σίγουρα θετική.Σαφώς λοιπόν και υπάρχει πρακτική δυσκολία διότι πολλά σχολεία ή μάλλον τα περισσότερα στην χώρα μας δεν διαθέτουν τις κατάλληλες βιβλιοθήκες που πρέπει να ψάξουν οι μαθητές για να αναζητήσουν πληροφορίες.Επιπρόσθετα έχει παρατηρηθεί πως δεν υπάρχει επαρκής αριθμός ηλεκτρονικών υπολογιστών. Φανταστείτε όλους τους μαθητές μιας τάξης να προσπαθούν ταυτόχρονα να αναζητήσουν πληροφορίες μέσα από το διαδίκτυο, να οργανώσουν, να γράψουν και να δημιουργήσουν μια παρουσίαση.Ειδικότερα οι μαθητές στο μάθημα του project πρέπει να συνεργάζονται μεταξύ τους για να επιτύχουν το σκοπό τους κάτι το οποίο δεν επιτυγχάνεται στην περίπτωση να δουλεύουν μέσα από σπίτι. Επιπλέον, εντοπίζεται δυσκολία εφαρμογής του εγχειρήματος στην εντελώς διαφορετική λογική από αυτά που σήμερα διδάσκονται στο σχολείο: «Η ελλιπής προετοιμασία των εκπαιδευτικών έχει να κάνει με τα επιμορφωτικά σεμινάρια που έγιναν για κάποιους καθηγητές, όσους πρόλαβαν να κάνουν αίτηση, διάρκειας δύο ημερών». Έτσι, καθηγητές που δεν γνωρίζουν τη μέθοδο και έχουν μάθει να λειτουργούν τελείως διαφορετικά πρέπει να καθοδηγήσουν τους μαθητές σε νέα μονοπάτια. Ακόμη Υπάρχει και η οικονομική διάσταση του θέματος. Το Υπουργείο Παιδείας αντί να προσφέρει επιλεγόμενα μαθήματα που απαιτούν πολλούς καθηγητές διαφορετικών ειδικοτήτων, που δεν θα συμπληρώνουν το ωράριό τους και θα τρέχουν από σχολείο σε σχολείο, καταφέρνει με το project να το συμπληρώνουν, κάνοντας έτσι εξοικονόμηση ανθρώπινου δυναμικού, αφού δεν θα υπάρχουν εύκολα καθηγητές με μειωμένο ωράριο. Αν συμβαίνει κάτι τέτοιο, θα συμπληρώνουν τις ώρες που τους λείπουν με project, αφού μπορεί να το διδάξει οποιοσδήποτε καθηγητής. Οι δυσκολίες που προκύπτουν είναι σημαντικές, αφού οι μαθητές έχουν ερωτήσεις σχετικά με το copy paste ( την αντιγραφή των κειμένων). Έχουν απορίες για τη χρησιμότητα του θέματος και θεωρούν ότι αφού δεν τους ζητάει κανείς να παπαγαλίσουν, δεν μαθαίνουν τίποτα. Δεν μπορούν να καταλάβουν δηλαδή ότι μαθαίνουν τρόπο δουλειάς και όχι συγκεκριμένες γνώσεις.
Συμπεραίνοντας λοιπόν μπορούμε να πούμε πως το project  μπορεί να γίνει ένα ενδιαφέρον μάθημα.Αυτό θα γίνει μόνο εάν οι μαθητές και οι καθηγητές μπορέσουν να συνεργαστούν και να επικοινωνήσουν  ώστε η ερευνητική εργασία να μπορέσει να ενταχθεί σωστά στα δημόσια Ελληνικά σχολεία.


Κατσαντώνη Λευκοθέα Β’2

Στον παρακάτω σύνδεσμο υπάρχει το blog που έχουμε δημιουργήσει για τις ερευνητικές εργασίες του σχολείου μας: http://4gelpetr.blogspot.gr/